Întoarcere în Stockholm

Mi-am dat seama zilele astea că am fost în Stockholm și nu v-am povestit. Știu, am scris rar în ultima vreme. Trec printr-o perioadă mai ploioasă de câteva luni. Iar faptul că am luat pauză de la blog și filmulețe nu m-a ajutat absolut deloc. Dar e OK, trec eu și peste asta.

Azi povestim despre Stockholm. Am fost acolo în octombrie, anul trecut. Decizia era luată de prin aprilie sau mai. În urma unei călătorii cu colegii de muncă, am decis că vreau să văd mai mult din țările nordice. Ioana, colega cu care călătoresc de obicei, a făcut niște cercetări și a descoperit că putem face asta fără să vindem și cămașa de pe noi. Am stat acolo 3 zile, cu ea și încă o prietenă. Am ajuns vineri dimineața și am plecat luni, tot în creierii dimineții, când nici iarba nu crește iar gara nu era încă deschisă.

Așa că azi nu am să vă povestesc despre obiectivele turistice ci am să vă spun cum am vizitat Stockholm cu buget redus (zic eu). Așezați-vă comod și luați o ceașcă mare de ceai, că urmează articol luuuuung de tot.

Transport

Avionul a costat cam 50 EUR, dus-întors, București- Skavsta, bilete găsite de colega la ofertă Wizz Air, cam cu jumate de an înainte. Autobuzul Skavsta-Stockholm și retur costă 159 SEK (aprox 16 EUR) dus și 285 SEK (aprox 28 EUR) dus-întors, dacă iei biletele din aeroport. Pe net e mai ieftin.

Cazare

În prima noapte am stat la hotelul Elite, într-o cameră care ne-a fost oferită de ei, în urma unei călătorii în interes de serviciu de prin ianuarie anul trecut. Așa că nu știu detalii de preț. Dar camerele sunt măricele iar micul dejun, tip bufet suedez, este copios. Au cam de toate. Este destul de ciudat de ajuns totuși. Deși este un hotel central, nu se află chiar pe cea mai circulată stradă din Stockholm.

A doua noapte am stat la Hotel Micro, într-o cameră triplă (anume asta, numai că în realitate camera este fix în oglindă), cu 25 EUR/pers/noapte. Este mai degrabă hostel. Camerele sunt fără ferestre iar cea în care am stat noi nu avea nici măcar dulapuri. Doar un birou. Dar este foarte aproape de centrul orașului. Iar noi suntem genul de fete care merg să viziteze, nu să facă ture de camere de hotel, așa că asta nu ne-a deranjat mai deloc. Baia este și ea separată, la capăt de coridor, fetițele separat de băieței.

Ar fi important de știut că în Suedia zilele „low season” sunt în weekend, nu în timpul săptămânii. Așa că gasiți atunci camere mai ieftine.

Atracții turistice

Am ajuns dintr-o parte în alta mergând pe jos, ghidate de Google Maps. Apoi, autobuzele și feriboturile turistice, de tip hop on – hop off, te pot lăsa cam la orice atracție nu se poate ajunge pe jos.

Pentru atracții am achizionat câte un Stockholm Pass. Adică „pașapoarte turistice” de Stockholm. Sunt niște carduri pe care le cumperi pe net și cu care intri la aproape toate atracțiile orașului. Cel de 3 zile costă 995 SEK (aprox 100 EUR). Dar dacă aveți răbdare, există din când în când reduceri. Noi le-am luat cu vreo 850 SEK bucata dacă-mi aduc bine aminte, cu vreo săptămână înainte de exursie și le-am ridicat din gara centrală.

Ne-am făcut calculele cam așa:

• (340SEK) DROTTNINGHOLM PALACE & BOAT TOUR – este un tur ce pleacă de undeva de lângă City Hall. Călătoria în sine este superbă! Păcat că noi am nimerit ultima tură a zilei și a trebuit să ne întoarcem cu același vas, că palatul oricum stătea să se închidă.
  • (130SEK) Vasa Museum – adăpostește nava de război cu același nume. A fost construită la începutul anilor 1600, la ordinul regelui de la acea vreme. Designerul era foarte priceput la așa ceva. Problema, dacă-mi aduc bine aminte, a fost că regele își dorea să aibă un vas mai bine echipat decât oricare altul la acea vreme, din punct de vedere al armamentului. Proiectanții s-au supus. Dar nu aveau experiență prea mare la calcule când a venit vorba de câteva tone de tancuri și muniție în plus. Așa că Vasa a avut o soartă tragică, scufundându-se la câteva minute după inaugurare. A fost găsită și restaurată 300 de ani mai târziu, iar azi poate fi admirată în toată splendoarea, la muzeu.
  • (120SEK) Aquaria Water Museum – este un mini oceanograf, cu săli ce reprezintă mări și oceane din diferite zone ale planetei. Mai mic decât ne așteptam văzând prezentările, dar distractiv.
  • (180SEK) Skansen Open-Air Museum – după Vasa Museum, ăsta a fost preferatul meu. Este un „muzeu al satului suedez”, dacă vreți. Printre căbănuțe se găsesc case de meșteșugari, îmbrăcați ca în vremuri de mult apuse, meșterind la tot felul de chestii trebuincioase prin gospodăria nordică. Era deschisă și spițeria în ziua respective. Acolo, un domn în costum explica unui puști ceva, pe un ton foarte serios. Nu ne-am dat seama ce, că vorbeau în suedeză.
  • (60SEK) STORKYRKAN CATHEDRAL – numită și Stockholm Cathedral. Nu am reușit să o vizităm. Am văzut în schimb Riddarholm Church, un fel de Curtea de Argeș varianta suedeză. Membrii Familiei Regale au fost înmormântați aici între 1632 și 1950, într-un soi de cripte ce pot fi admirate de vizitatori.
  • (160SEK) The Royal Palace (Sveriges Kungahus) – o colecție de coroane, săbii și sceptre care au aparținut membrilor familiei regale suedeze. Interesant, nu zic nu, dar dacă nu aș fi avut Pass aș fi preferat să dau banii pe altceva, știind ce este înăuntru.
  • (200SEK) Royal Canal Tour – un tur de vreo 50 de minute, cu bărcuța, pe „marginea” orașului, pe lângă atracțiile principale. Era destul de liber când am făcut noi plimbarea, așa că am stat toate la geam, una în spatele celeilalte.

Totalul ar fi fost cam 1190 SEK (aprox 121 EUR) iar noi am dat 850 SEK. Deci am economisit 340. Pe lângă cele menționate am făcut un tur Hop-On Hop-Off Bus Stockholm, care ar fi costat și ăla vreo 300 SEK.

Am mai fost și într-un tur ghidat, la final. Nu se plătea, era pe bază de donație. Aș recomanda să faceți acest tur înainte de orice, dacă vizitați Stockholm. Nu am mai găsit pe net exact ghida, însă aici puteți găsi exemple. Ghizii știu locurile ascunse, dar pline de farmec ale orașului. Și mai știu unde se găsesc cele mai bune cafele sau restaurante cu specific, la prețuri bune.

Mâncare

Pentru că excursia a fost cu buget redus, Stockholm este un oraș scumpuț iar noi am vrut să vizităm cât de mult, cu riscul de a mânca pe fugă, am mâncat un singur prânz la restaurant, apoi un mic dejun la primul hotel. În rest ne-am bucurat de hot dogi, brioșe sau produse de patiserie.

Prânzul de care vă spuneam a fost la Sally`s, în Gamla Stan, unde au un meniu al zilei la 105 SEK. Am mâncat un somon care mi-a plăcut foarte tare (numai mie) iar fetele și-au comandat vită. Am avut și salată. Dar am înțeles că au alt fel de mâncare în fiecare zi. Oricum, am plecat sătule și mulțumite.

În rest, din ce-mi aduc eu aminte, trebuie să ai o răbdare soră cu nebunia ca să găsești ceva local unde să coste sub 150 SEK o supă sau 200 și ceva un fel principal.

Un oraș extrem de friguros pe vremea când l-am vizitat eu, Stockholm s-a dovedit mai prietenos și mai ușor de vizitat decât mă așteptam. M-aș întoarce acolo, dar mai pe căldurică. Îl recomand din toată inima. Dacă vă informați din timp, poate fi surprinzător de ieftin de vizitat.

Nu uita să dai share! Mulțumesc!