Cum sper eu să evolueze tehnologia

Urmăream zilele trecute un filmuleț pe YouTube despre cum dărâmăm planeta cu „ajutorul” electronicelor și electrocasnicelor. În ziua de azi, multe dintre aparatele care ne fac viața mai ușoară nu sunt făcute să fie reparate la nesfârșit, iar tehnologia evoluează cu o viteză poate mai mare ca niciodată.

„Trendul” ăsta este foarte pronunțat la gadgeturi. Când am început eu liceul, era mare scofală să ai mobil dintr-ăla stil bolțar sau telefoane cu receptor fără fir, ca-n filme. Țin minte că aveam vreo 16 ani când a început să devină ceva firesc să ai net. În ăștia 10 ani, ori a prins totul viteză și a evoluat de la o zi la alta, ori am crescut eu foarte repede. Au apărut mobilele tot mai mici, apoi cele cu ecran colorat, cele cu clapetă, lumea a început să comunice pe net cu ajutorul camerelor web și dintr-o dată suntem în prezent. Dacă mobilul, tableta sau ultrabook-ul nu-ți iau temperatura în timp real, pentru a ști cum să-ți prepare cafeaua, le ai degeaba. 

Electrocasnicele țin pasul și ele. Când eram eu mică, mama spăla rufele într-un lighean iar dispozitivul „minune”, care învârtea hainele în locul tău, era în capac. Și făcea o apăraie și o spumă…Dar era o chestie la vremea aia! Azi avem o mașină de spălat ca cea de aici care toarce ca o pisicuță și pe care nu mai trebuie să stai cu ochii în 4 să nu cumva să dea apă lângă priză. Asta deși are mai bine de 10 ani. Frigiderul este altă poveste. Am avut foarte mult timp un Fram mititel la care se tot strica becul. A trebuit să renunțăm la el, pentru că nu mai era eficient energetic. Acum avem un Arctic și deocamdată e super OK.

Este foarte bine că portabilitatea a crescut și că avem mai multe aparate în unul singur, nu zic nu. Însă aș vrea ca noul trend în materie de tehnologie să fie produsele ușor de reparat. Să intrăm pe un site și să găsim piese de schimb. Este adevărat, garanția care deja există este foarte utilă. Dar trebuie să ai opțiuni și când bușești aparatul din vina ta sau în afara celor doi ani.

Atunci când nu își intră în drepturi garanția, magazinele ar putea oferi asistență gratuită, dacă ai cumpărat de la ele. De exemplu, ai cumpărat de la ei mașina de spălat, dar din greșeală ai stricat nu știu ce. Cumpărând piesa de schimb din același magazin ar putea să ți se ofere, pe baza bonului de exemplu, reparația gratis sau la preț redus.

Este adevărat, poate nu s-ar cumpăra la fel de mult sau la fel de frecvent aparatul în sine. Dar cred că s-ar câștiga astfel încrederea consumatorului. Eu aș rămâne fidelă pe veci primului producător care mi-ar oferi așa ceva.

Mașina de spălat de unde stau în chirie de exemplu s-a stricat de nu mai știu câte ori. Va fi în cele din urmă, desigur, înlocuită. Dar, sincer, pe mine m-ar încânta mai tare una care poate fi reparată la nesfârșit, dar mai ieftin, cu mai puțin stres și cu piese mai ușor de găsit. Prima dată când am auzit că reparația întârzie pentru că trebuie nu știu ce draci de curea am crezut că nenea reparatorul face pe interesantul să jupoaie mai mulți bani. Așa că am căutat afurisita aia de curea pe net, io di colo, să-i arăt cine e de fapt mai dăștept. Am eșuat. Aveam șanse mai mari să câștig la loto.masina-de-spalat

Și nu ar trebui să fie așa. Ar trebui să fie mai simplu. Pentru că ritmul ăsta ne otrăvește planeta. Nu sunt eu mare militant pentru protecția mediului. Nu am să țin discursul cu „indiferența și consumul inconștient provoacă încălzirea globală”. Îl știm cu toții. Dar o schimbare, acolo, cât de cât, trebuie să se producă.

Încerc să nu-mi schimb telefonul și laptopul la câțiva ani doar pentru că se uzează moral sau încep să funcționeze cu sughițuri. Dar nu e normal ca un dispozitiv nou să fie mai ieftin decât două, trei reparații. Sau cel puțin nu ar trebui să fie normal.

Nu uita să dai share! Mulțumesc!

Comments

Păreri

You may also like...

Leave a Reply

Follow on Feedly
%d bloggers like this: